عمل بینی

جراحی بینی

0
(0)

گذینه

شاید برای شما هم رخ داده باشد که جلوی آینه به چهره خود نگاه کرده و با خود تصور کنید که اگر عمل جراحی بینی انجام دهید، چهره شما چه تغییری می‌کند؟ امروزه جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. این عمل زیبایی برای از بین بردن عیب‌ها و نواقص یا بهبود فرم و شکل بینی انجام می‌شود. آیا کسی از اطرافیان شما تاکنون تجربه جراحی بینی را داشته‌اند؟ آیا تاکنون از تجربیات خود در این زمینه برای شما تعریف کرده‌اند؟

اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید ولی علاقه‌مندید که بینی خود را عمل کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله با همدیگر تمام اطلاعات و جنبه‌های مربوط به جراحی بینی را بررسی می‌کنیم.

nose surgery
عمل جراحی بینی

جراحی بینی

اگر از فرم یا شکل بزرگ بینی خود خسته شده‌اید، جراحی بینی بهترین گذینه برای شما است. اما چرا می‌گویم جراحی بینی بهترین گذینه برای رفع عیب‌ها و مشکلات بینی است؟ همانطور که گفته شد عمل جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که برای رفع مشکلات بینی مانند غضروف‌های اضافی،پلیب بینی و یا گوشتی بودن آن انجام می‌شود.

افرادی که از داشتن غضروف یا استخوان‌های اضافی در بینی خود رنج می‌برند، می‌توانند با عمل جراحی بینی، تمامی استخوان‌ها و غضروف‌های اضافی را برداشته و فرم بهتری به بینی خود دهند.

چرا باید به سراغ جراحی بینی برویم؟

فرم و شکل بینی در چهره افراد کاملا متفاوت است. بینی برخی از افراد به سبب قرارگیری غضروف‌ها و استخوان‌های اضافی، فرم و شکل بزرگ‌تری به خود می‌گیرد، با قرارگیری چند استخوان یا غضروف روی همدیگر، بینی از حالت کوچک خود خارج شده و حجم بیشتری می‌گیرد.

گاهی این فرم و شکل بینی با چهره افراد همخوانی و تناسب ندارد، به همین سبب شکل نه‌چندان به چهره می‌دهد و باعث می‌شود که افراد به فکر عمل کردن آن بیوفتند. جراح می‌تواند با عمل بینی تمامی غضروف‌ها و گوشت‌های اضافی بینی را برداشته و فرم بهتری به بینی افراد ببخشند. از دیگر اهداف عمل بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باریک کردن استخوان‌های بزرگ بینی
  • کوچک یا بزرگ کردن حفره‌های بینی
  • بلند کردن یا کوتاه کردن اندازه و حجم بینی
  • ایجاد تغییر در فرم اصلی بینی
  • تغییر در زاویه بین لب بالا و بینی
  • اصلاح تیغه میانی بینی (سپتوپلاستی) یا جراحی انحراف بینی
  • برطرف کردن پولیپ و تورم بافت های داخلی بینی

چه کسانی مجاز به جراحی بینی هستند؟

همانطور که گفتیم بروز مشکلاتی مانند پلیب بینی، غضروف‌های اضافی و یا گوشت‌های اضافی در نواحی مختلف بینی، باعث می‌شود که بینی فرم نامناسبی داشته باشد. کسانی که از مشکلات تنفسی، عدم تنفس درست در هنگام خواب، خروپف‌های شدید و غیرقابل درمان رنج می‌برند، می‌توانند با جراحی بینی مشکلات خود را از بین ببرند.

درواقع جراحی بینی از دو جهت بسیار مثبت و مفید است، این عمل یک سو باعث رفع مشکلات ظاهری بینی شده و از سوی دیگر، با رفع مشکلات تنفسی، به شما کمک می‌کند که نفس کشیدن را برای خود راحت‌تر کنید.

انواع جراحی بینی

جراحی بینی در سبک‌ها و روش‌های مختلفی انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر، جراح با معاینه شما پیش از عمل، نوع و ساختار بینی شما را تشخیص داده و سپس بهترین شیوه برای عمل بینی را انتخاب می‌کنند:

عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی برای رفع نواقص ظاهری بینی انجام می‌شود. افرادی از که از قوز یا بزرگ بودن بینی خود خسته شده‌اند، می‌توانند با عمل زیبایی بینی تمامی غضروف‌ها و گوشت‌های اضافی بینی را از بین بردارند. عمل زیبایی بینی برای افرادی که از فرم اصلی بینی خود راضی نیستند، بهترین گذینه است.

عمل ترمیم بینی

عمل ترمیمی بینی برای افرادی که از مشکلات تنفسی، خروپف کردن‌های شدید، پلیب بینی، انحراف و دیگر مشکلات رنج می‌برند بسیار مناسب است. درواقع این عمل بیشتر جنبه درمانی دارد. افرادی که بینی خود را با شیوه ترمیمی عمل می‌کنند، با فرم اصلی و ظاهر بینی خود کاری نداشته و بینی خود را تنها از جنبه‌ سلامتی درمان می‌کنند.

nose surgery01
عمل جراحی باز بینی

عمل زیبایی و ترمیمی بینی

عمل زیبایی و ترمیمی بینی را می‌توان کامل‌ترین مجموعه از عمل بینی دانست. این شیوه از عمل هم به اصلاح فرم بینی کمک کرده و مشکلات تنفسی افراد را از بین می‌برد. برای مثال افرادی که مشکل پلیب دارند و از فرم بینی خود هم راضی نیستند، می‌توانند با انتخاب این گذینه، هم فرم بینی خود را اصلاح کنند و هم مشکلات تنفسی خود را به صورت کامل حل کنند.

انواع بینی

همانطور که گفته شد جراح در جلسات و معاینات پیش از عمل، فرم و شکل اصلی بینی شما را مشاهده کرده و سپس مناسب‌ترین نوع برای عمل را انتخاب می‌کند. بینی افراد به صورت کلی به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم می‌شود:

بینی گوشتی

بینی گوشتی به آن دسته از بینی‌های گفته می‌شود که استخوان‌بندی کوچک، اما گوشت‌های بیشتری دارند. این نوع از بینی دارای استخوان‌بندی کوچکی است، اما به همان میزان، چربی‌ها یا گوشت و پوست‌های اضافی این نوع از بینی بسیار بیشتر است.

بینی استخوانی

بینی استخوانی کاملا برعکس بینی گوشتی است. این نوع از بینی دارای استخوان‌بندی درشت‌تر و پوست‌های نازک‌تر است. بینی‌های استخوانی برعکس بینی‌های گوشتی دارای استخوان‌بندی بسیار قوی است. همچنین میزان تغییراتی که در بینی‌های استخوانی رخ می‌دهد بسیار چشمگیر است.

جلسات پیش از عمل جراحی بینی

اگر بخواهیم به مهم‌ترین و تاثیرگذارترین امور جراحی بینی اشاره کنیم، قطعا باید از جلسات پیش از عمل نام ببریم. اگر قصد جراحی بینی را دارید حتما باید پیش از عمل چند جلسه به جراح خود مراجعه کنید، زیرا در این جلسات نکاتی بیان می‌شود که تاثیر زیادی در نتیجه عمل شما دارد.

در این جلسات پزشک تمامی آزمایش‌های شما را بررسی کرده و دارو‌های که امکان دارد به آن حساسیت داشته باشید را خط می‌زند. علاوه بر آن، شما می‌توانید اطلاعات مشخصی از خود را با پزشک مطح کنید. اطلاعاتی مثل حساسیت‌های داروی، سابقه جراحی، برخی مشکلات تنفسی، سابقه بیماری خاص وغیره از مهم‌ترین نکاتی است که باید پیش از عمل با پزشک خود مطرح کنید.

علاوه بر آن، جراح در این جلسات نتیجه تقریبی عمل بینی را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید انتظارات خود از عمل جراحی بینی را مطرح کرده و درمورد نتیجه آن با پزشک مشورت کنید. این مشورت به شما کمک می‌کند که باتوجه به آناتومی و ساختار صورت خود، بهترین فرم را برای اصلاح بینی انتخاب کنید.

nose surgery02
فرم دهی بینی

در زمان جراحی بینی چه اتفاقی می افتد؟

عمل جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. اما تشخیص اینکه جراح کدام روش را برای عمل بینی شما انتخاب کند، امری است که به نوع ساختار بینی شما بستگی دارد. در هنگام عمل، جراح با تشخیص داروی مناسب بیهوشی، آن را به فرد تزریق کرده و پس از مشاهده تاثیرات داروی بیهوشی، فرایند جراحی بینی آغاز می‌شود.

در این فرایند جراح با توجه به فرم و ساختار بینی و روشی که افراد برای جراحی خود انتخاب کرده‌اند، نواحی موردنظر برای برش را مشخص کرده و سپس کار خود را آغاز می‌کند:

جراحی بینی باز

در روش جراحی باز، جراح بینی را از قسمت بیرون برش می‌دهد. درواقع با برش دادن پوست بین دو بینی و برداشتن گوشت اصلی روی بینی، دید بهتری نسبت به فرم اصلی بینی داشته و می‌تواند تمام استخوان‌های اضافی را به صورت کامل بردارد. مزیت‌های این روش در مقایسه با جراحی بسته در این است که پزشک با این روش دید بهتری دارد و می‌تواند تغییرات بیشتری را در بینی ایجاد کند.

اما اگر بخواهیم به معایب این روش اشاره کنیم، باید از زخم و تورم و دوران نقاهت بیشتر نام ببریم. زیرا میزان برشی‌های بیرونی که در این روش انجام می‌شود بیشتر است.

جراحی بینی بسته

روش جراحی بسته کاملا نقطه مقابل جراحی باز است. در این روش جراح تنها با استفاده از چند برش کوچک، آنهم در حفره‌های درونی بینی، فرم و ساختار بینی را تغییر می‌دهد. درواقع در این روش جراح نسبت به ساختار بینی دید کمتری دارد. از مزیت‌های این روش می‌توان به دوران نقاهت و عوارض کمتر اشاره کرد. اما یکی از معایبی که باعث می‌شود کمتر پزشکی از این روش استفاده کند در دید بسیار کمتر و تغییرات جزئی‌تر است.

درواقع از آنجایی که برش‌های این نوع از جراحی به‌صورت درونی انجام می‌شود، جراح برای انجام آن باید مهارت بسیار بالایی داشته باشد. همچنین افرادی که بخواهند فرم و شکل بینی خود را به صورت کلی تغییر دهند از این روش استفاده نمی‌کنند، زیرا این روش تغییرات بسیار کمتری دارد.

بعد از عمل جراحی بینی چه کنیم؟

از آنجایی که عمل بینی یکی از حساس‌ترین عمل‌های زیبایی است، مراقبت‌ها و رعایت توصیه‌های پس از عمل مهم‌ترین کاری است که هر کس باید به درستی آن را انجام دهد. زیرا ساختار و فرم بینی در روزهای ابتدایی پس از عمل بسیار حساس بوده و امکان آسیب به آن بسیار زیاد است:

  • از فین کردن و تخلیه‌ی شدید بینی خودداری کنید.
  • از بلند کردن و حمل کردن اجسام سنگین خودداری کنید
  • از خم کردن، تکان دادن شدید یا پایین گرفتن سر خود خودداری کنید.
  • از لباس های دکمه‌دار و گشاد استفاده کنید که فشاری به بینی وارد نشود.
  • از صحبت کردن، خندیدن، فشار یا ماساژ دادن بینی به‌شدت خودداری کنید.
  • شنا، جکوزی، آفتاب گرفتن و از این قبیل کارها به مدت دوماه کاملا ممنوع است.
  • ایجاد کبودی و تورم روی صورت کاملا طبیعی بوده و برای رفع ان از کمپرس یخ استفاده کنید
  • سعی کنید در هنگام خواب به صورت طاق‌باز بخوابید که فشار یا آسیبی به بینی شما وارد نشود.
  • به مدت 48 ساعت از مصرف غذاهای سفت پرهیز کرده و به‌جای آن مایعات یا سوپ له شده بخورید
  • پس از دو هفته فعالیت‌های روزانه خود مانند ورزش‌های سبک، خرید، قدم‌زنی‌های آرام را شروع کنید.
  • در صورت داشتن عوارضی مانند سردرد، کبودی، سرگیجه و خستگی مفرط، طبق نظر پزشک از مسکن استفاده کنید.
  • از عطسه کردن جلوگیری کنید یا هنگام عطسه دهان خود را تا جای ممکن باز نگه‌دارید که فشار کمتری به بینی وارد شود.
  • بروز ترشحات خونی یا گلودرد در روزهای ابتدایی پس از عمل کاملا طبیعی بوده و می‌توانید درصورت صلاحدید مسکن مصرف کنید.
  • تا دو هفته پس از عمل به هیچ عنوان صورت خود را با دست نشویید، برای شست‌و‌شو صورت از پارچه نرم و نخی نمدار استفاده کنید.

کدام بینی برای صورتمان مناسب تر است؟

همانطور که گفتیم در جلسات پیش از عمل، ساختار و آناتومی صورت به‌طور کامل بررسی می‌شود. در کنار آن، جراح باتوجه به انتظاراتی که فرد از جراحی بینی دارد، بهترین انتخاب را برای فرم بینی پس از عمل و شیوه عمل انتخاب می‌کند. افراد می‌توانند بینی خود را به صورت طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی عمل کنند.

بینی طبیعی همانطور که از نامش پیداست، چندان تغییر خاصی در بینی ایجاد نمی‌کند، بلکه با حفظ همان ساختار اصلی بینی، تنها غضروف‌های اضافی بدن را از بین می‌برد. در این روش زاویه زاویه بین بینی و لب حدود 90 الی 100 درجه است.

در مدل فانتزی بیشترین میزان تغییر در بینی ایجاد می‌شود. در این روش تمامی غضروف‌های اصافی بین بینی برداشته می‌شود. همچنین نوک بینی به صورت کامل به سمت بالا کشیده می‌شود. این روش بیشتر برای بینی‌های استخوانی انجام می‌شود.

روش نیمه فانتزی یکی از پرطرفدارترین شیوهه‌های جراحی است که تغییرات متناسبی را در بینی ایجاد می‌کند. در این روش قسمت پل بینی نه به اندازه روش طبیعی صاف است و نه به اندازه روش فانتزی قوس دارد.

nose surgery03
اصلاح عیب های بینی

چه سنی برای جراحی بینی مناسب است؟

عمل جراحی بینی باید پس از تکمیل رشد و تکامل فرم و ساختار بینی انجام شود. اما با این وجود بسیاری از افراد از سنین 17 الی 18 سالگی عمل بینی را انجام می‌دهند، زیرا تا این زمان بینی به صورت کامل فرم گرفته و نوع آن مشخص می‌شود. به همین سبب افراد بالای 18 سال می‌توانند به راحتی برای عمل بینی اقدام کنند.

عمل ترمیمی بینی

یکی از رایج‌ترین مشکلات یا دغدغه های که بسیاری از افراد پس از عمل با آن مواجه هستند، عدم رضایت از نتیجه عمل است. درواقع ممکن است فرد پس از گذشت مدت‌ها از عمل جراحی، از فرم و ساختار بینی خود راضی نباشد، یا قصد داشته باشد بخشی از فرم بینی خود را بهتر کند. در چنین شرایطی عمل ترمیمی بینی پیشنهاد می‌شود.

فرد می‌تواند با مراجعه دوباره به جراح خود، نارضایتی های خود را از عمل بینی مطرح کرده و باتوجه به نظر پزشک، عمل ترمیمی بینی را انجام دهد. این عمل در مقایسه با عمل اولیه دوران نقاهت بسیار کمتری دارد. همچنین میزان کبودی یا التهاب‌های این عمل بسیار کمتر است.

چه کسانی نمی توانند جراحی بینی کنند؟

عمل جراحی بینی برای افراد زیر 18 سال و بانوان باردارکاملا ممنوع است. افراد زیر 18 سال به دلیل نرسیدن به سن مناسب و عدم تکمیل فرم و ساختار بینی نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. همچنین بانوان باردار به سبب تاثیراتی که داروی بیهوشی روی جنین دارد، مجاز به عمل بینی نیستند.

تصور کنید خانمی که چند ماه از بارداری او گذشته قصد عمل بینی را دارد، در چنین شرایطی اگر تمام خطرات جراحی را بپذیرد و پزشک هم عمل او را قبول کند، امکان دارد دارو‌های بیهوشی روی جنین تاثیر گذاشته و نتایج جبران ناپذیری را به بار بیاورد. به همین سبب توصیه می‌شود که اگر جزو بانوان باردار هستید، عمل بینی را به پس از تولد فرزند خود موکول کنید.

هزینه عمل بینی چقدر است؟

هزینه عمل بینی در مجموعه‌ها یا بیمارستان‌های مختلف متفاوت است. عمده‌ترین بخش این هزینه مربوط به دستمزد جراح و تیم جراحی است. علاوه بر آن، هزینه‌های مانند هزینه آزمایش‌های پیش از عمل، هزینه داروهای پس از عمل و هزینه ابزارهای جراحی جزو مبلغ کلی عمل به‌شمار می‌رود. مجموعه مدایران با درنظر گرفتن مناسب‌ترین قیمت، به شما کمک‌ می‌کند که بینی خود را با بهترین نتیجه جراحی کنید.

آیا بیمه هزینه عمل بینی را پرداخت می کند؟

عمل بینی از دو جهت زیبایی و درمانی بین مردم مشهور است. اگر کسی بینی خود را به دلیل رفع عیب‌های ظاهری عمل کند، بیمه هیچ هزینه‌ای را برای آن پرداخت نمی‌کند. زیرا عمل‌های زیبایی جزو هزینه های مربوط به بیمه نیستند. اما اگر کسی برای رفت مشکلات تنفسی و سلامتی خود به سراغ عمل جراحی بروند، می‌توانند با ارائه مدارک پزشکی، بخشی از هزینه جراحی بینی را از بیمه دریافت کنند.

nose seurgery04
مشکلات تنفسی

کدام مجموعه را برای جراحی انتخاب کنیم؟

اگر قصد دارید با یک انتخاب درست، با ساده‌ترین و بی‌استرس‌ترین روش بینی خود را جراحی کنید، مجموعه مدایران قطعا بهترین انتخاب است. اینجا و در این مجموعه ما با گردهم آوری بهترین جراحان زیبایی در ایران، مجموعه‌ای از برترین تیم پزشکی را فراهم کرده‌ایم.

پزشکان این مجموعه با ارائه بهترین مشاوره‌های پیش از عمل، به شما کمک می‌کنند که برای عمل خود انتخاب بهتری داشته باشید و بهترین نتیجه را به دست بیاورید. همچنین با همراهی شما در روزهای پس از عمل، دوران نقاهت ساده‌تری را برای شما به ارمفان می‌آورند. پس اگر قصد جراحی بینی خود را دارید، اما نمیدانید از کدام راه اقدام کنید و چگونه به بهترین نتیجه برسید، با مشاوران و تیم جراحی ما در مجموعه مدایران تماس بگیرید. ما اینجاییم که بهترین نتیجه را به شما هدیه دهیم.

کلام نهایی…

بسیاری از افراد در طول زندگی خود از مشکلات جسمی مختلفی رنج می‌برند. مهم‌ترین و مفید‌ترین کاری که هرفرد می‌تواند در حق خود انجام دهد، این است که مشکلات جسمی و سلامتی خود را به صورت کامل رفع کرده و به افزایش زیبایی‌های خود کمک کند. جراحی بینی یکی از رایج ترین روش‌های است که با یک تیر دو نشان می‌زند. هم به افزایش زیبایی و اعتماد به‌نفس شما کمک کرده و هم بسیاری از مشکلات احتمالی را حل می‌کند.

منبع:

plasticsurgery.org

stanfordhealthcare.org

کلمات کلیدی:

جراحی بینی

اصلاح فرم بینی

جراحی بسته

جراحی باز

 

 

لطفاً امتیاز خود را به این مطلب ثبت کنید

روی نماد ستاره بزنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد آرا: 0

شما هنوز امتیاز خود را ثبت نکرده اید؟! خوشحال می شویم میزان رضایت شما را بدانیم

امتیاز شما ثبت شد از شما متشکریم :

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خیلی متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود

ما را در بهبود این پست یاری کنید

لطفا پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید که چطور میتوانیم مفیدتر باشیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا