عمل بینی

اقدامات و مراقبت‌ های بعد از لیپوماتیک

0
(0)

تمامی افراد چه خانم‌ها و آقایان در هر سن، همواره به دنبال تناسب اندام خود هستند و برای دستیابی به آن ممکن است از روش‌های مختلفی استفاده کنند. یکی از روش‌هایی که شما در آن می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسید عمل لیپوماتیک است که عموم مردم بیشتر با نام پیکرتراشی آن را می‌شناسند. اما آیا با مراقبت های لازم بعد از لیپوماتیک آشنا هستید؟

در ادامه توضیح مختصری درباره لیپوماتیک و هر آنچه که نیاز است به عنوان مراقبت های بعد از لیپوماتیک بدانید اشاره می‌کنیم. پس اگر شما هم یکی از متقاضیان این عمل پرطرفدار هستید تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

مراقبت‌-های-بعد-از-لیپوماتیک

لیپوماتیک چیست؟

در این روش نیز مانند لیپوساکشن چربی‌های اضافه برداشته می‌شود اما تفاوتی که با لیپوساکشن دارد این است که برای چربی‌های کم قابل استفاده است. در روش لیپوماتیک تغییر وزن قابل توجهی در فرد رخ نمی‌دهد و هدف اصلی تغییر سایز و فرم در اندام مورد نظر است.

بدین صورت که لوله دستگاه کانولا وارد پوست شده و با روش‌های لرزشی و حرارتی که ایجاد می‌کند لیپیدها خارج و وارد محفظه دستگاه می‌شوند و در آن جا می‌مانند. از این سلول‌های چربی می‌توان برای بزرگ کردن اندام‌های دیگر بدن مانند سینه، باسن، گونه، زیر چشم وغیره استفاده کرد.

دوران نقاهت عمل لیپوماتیک

از آنجایی که لیپوماتیک جزو عمل‌های سرپایی است معمولا فرد چند ساعت پس از عمل مرخص شده و می‌تواند به خانه بازگردد، اما اگر میزان خیلی زیادی چربی خارج شود فرد باید یک شبانه روز در بیمارستان یا مجموعه بماند.

همان طور که می‌دانید دوره بعد از عمل بسیار مهم است و می‌تواند در روند بهبود و نتیجه عمل تاثیر بسیاری بگذارد. لیپوماتیک دوره بهبودی کوتاهی دارد و همین باعث محبوبیت زیاد این روش نسبت به سایر روش‌ها شده است و با رعایت چند نکته شما می‌توانید این دوره را به راحتی پشت سر بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک

صرف نظر از اینکه همان روز مرخص شده‌اید یا یک شب مانده‌اید نیاز به همراه دارید. پس از عمل و تا چند روز بعد در نواحی که سلول‌های چربی وارد یا خارج شده‌اند درد احساس می‌کنید که این درد کاملا طبیعی است. چند ساعت پس از عمل نیز تاثیر داروی بیهوشی در شما وجود دارد پس از رانندگی کردن بپرهیزید.

مراقبت-‌های-بعد-از-لیپوماتیک

مراقبت های بعد از لیپوماتیک در سه روز اول

پزشک متخصص به شما گن طبی، شکم بند و یا باند کشی تجویز می‌کند که پس از عمل باید در نواحی که عمل شده ببندید. این کار برای کاهش درد و تورم و همچنین حفظ فرم اندام ضروری است.

برای کاهش درد و تورم به هیچ عنوان از کمپرس‌های گرم و سرد استفاده نکنید. برای اینکه بتوانید درد را تحمل کنید زیر نظر پزشک خود مسکن‌های ضعیف و برای جلوگیری از عفونت کردن آنتی بیوتیک مصرف کنید.

مهمترین اصل در مراقبت های بعد از لیپوماتیک این است که تا چند ساعت پس از عمل فقط بخوابید و استراحت کنید و از انجام هرگونه فعالیت سنگین بپرهیزید. هرچند که گن تا حدودی فعالیت شما را محدود می‌کند اما بهتر است در این دوره در منزل بمانید و استراحت کنید.

در این دوره نیز ممکن است احساس ضعف و سرگیجه هنگام ایستادن به شما دست دهد که در این حالت سریع باید بنشینید. بهترین حالت در سه روز اول بد از عمل دراز کشیدن است، سعی کنید در این بازه کمتر بایستید و یا بنشینید.

تا 24 ساعت پس از عمل لیپوماتیک مجاز به حمام رفتن نیستید و همچنین در این مدت باید ایستاده ادرار کنید. حداقل تا 2 هفته نمی‌توانید به استخر بروید. با مشورت پزشک در روز دوم یا سوم و با رعایت اصول بهداشتی می‌توانید پانسمان های خود را بردارید.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک در هفته اول و دوم

  • پس از چند روز استراحت مطلق در این دوره درد شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. اما فراموش نکنید که در این دوره نیز باید از گن‌های طبی یا شکم بند استفاده کنید و از هرگونه فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
  • با مشورت پزشک خود نواحی که عمل شده‌اند را ماساژ دهید این کار در روند بهبود درد و تورم و همچنین تسریع دوره نقاهت تاثیر بسیاری دارد.
  • ممکن است در محل‌هایی که چربی خارج و یا وارد شده است احساس خارش کنید که بهتر است جلوی این حس را بگیرید اما اگر نتوانستید از قرص‌های ضد خارش استفاده کنید.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک در هفته سوم تا پنجم

پس از سه هفته از عمل لیپوماتیک درد شما خیلی کم شده است به طوری که ممکن است دیگر احساس درد و ناراحتی حس نکنید اما تورم ماه‌ها طول میکشد تا به طور کامل بهبود یابد.

در این روزها می‌توانید نتیجه عمل خود را مشاهده کنید اما بدانید که این نتیجه قطعی نیست و پس از بهبودی تورم‌ها قابل قبول است. پس از چهار هفته می‌توانید ورزش‌های سبک را شروع کنید اما هنوز برای انجام فعالیت‌های سنگین زود است.

مراقبت‌-بعد-از-لیپوماتیک

 مراقبت‌ های بعد از لیپوماتیک در هفته ششم به بعد

یک ماه و نیم پس از عمل لیپوماتیک دیگر هیچ دردی ندارید و حتی بسیاری از تورم‌های شما نیز بهبود یافته است. البته ممکن است بسته به نوع سیستم ایمنی بدنتان و نوع پوست نواحی که عمل شده است، دارای تورم‌های طولانی بشوید و کمی باقی بماند؛ اما هرگز مانند روزهای قبل نیست.

در این مرحله دیگر نیازی به بستن گن یا شکم بند ندارید و فعالیت‌تان دیگر محدود نیست مگر اینکه با توجه به شرایط بدنتان پزشک تصمیم دیگری بگیرد.

به دلیل دستکاری بافت در طی عمل ممکن است پس از جراحی فیبروز یا سفتی رخ دهد. البته این حالت حدود شش ماه باقی می‌ماند و پس از آن کم کم به حالت طبیعی باز می‌گردد و در بدن خود دیگر احساس سفتی نخواهید داشت.

نکات مهم در تغذیه

یکی دیگر از مواردی که در مراقبت های بعد از لیپوماتیک به آن می‌پردازیم تغذیه است. شما برای حفظ اندام جدیدتان باید از مواد غذایی ویژه‌ای تغذیه کنید. اگر از رژیم غذایی مناسبی پیروی نکنید سلول‌های چربی جدید به وجود می‌آیند و مجدد دچار چاقی و اضافه وزن خواهید شد.

باید در روز مقدار زیادی فیبر و آهن به بدن شما برسد. سعی کنید روش پخت بخار پز و کبابی کردن را جایگزین سرخ کردن کنید. غذاهای چرب و غذاهایی که کالری بالایی دارند نخورید تا حد امکان از خوردن فست‌فود و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید.

از آنجایی که طی عمل مقدار زیادی آب از دست داده‌اید مصرف آب را جدی بگیرید. از خوردن نمک جلوگیری کنید زیرا تورم را افزایش می‌دهد. خوراکی‌هایی که باعث یبوست شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و میوه و سبزیجات را جایگزین آن کنید.

تا زمان مشخص شده از طرف پزشک متخصص خود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات پرهیز کنید.

عواقب رعایت نکردن مراقبت‌ های بعد از لیپوماتیک

در صورتی که پس از عمل لیپوماتیک این نکات را رعایت نکنید ممکن است مشکلاتی برایتان به وجود آید که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • عفونت
  • بازگشت چربی‌ها
  • خونریزی بیش از حد
  • تغییر رنگ در نواحی عمل شده
  • زخم در داخل و خارج از بدن
  • عدم تقارن اندام‌های عمل شده
  • ترومبوآمبول

 عواقب-رعایت-نکردن-مراقبت-‌های-بعد-از-لیپوماتیک

مراقبت های بعد از لیپوماتیک را جدی بگیرید

عمل لیپوماتیک به دلیل کوتاه بودن دوره نقاهت و کم بودن زخم‌ها بعد از عمل توانسته است رتبه دوم را در جدول عمل‌های لاغری و زیبایی از آن خود کند. در این مقاله سعی کردیم به تمام مراقبت‌هایی که فرد بعد از عمل نیاز دارد اشاره کنیم. دانستن نکات مربوط به مراقبت ‌های بعد از لیپوماتیک می‌تواند به شما در گرفتن تصمیم آگاهانه‌تر کمک کند. در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید با کارشناسان ما در مدایران در میان بگذارید.

لطفاً امتیاز خود را به این مطلب ثبت کنید

روی نماد ستاره بزنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد آرا: 0

شما هنوز امتیاز خود را ثبت نکرده اید؟! خوشحال می شویم میزان رضایت شما را بدانیم

امتیاز شما ثبت شد از شما متشکریم :

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خیلی متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود

ما را در بهبود این پست یاری کنید

لطفا پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید که چطور میتوانیم مفیدتر باشیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا