مراقبت های عمل یبنی

دلیل آبریزش بینی بعد از عمل جراحی چیست ؟

5
(6)

شاید تصورتان از دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی این باشد که روی تخت دراز کشیده اید، سرتان را رو به بالا گرفته اید و مواظب هستید که دیگران، ضربه ای به بینی شما وارد نکنند. با اینحال، ممکن است تعجب کنید که حتی آبریزش، عطسه، بالا کشیدن بینی هم می توانند بر روی نتیجه عمل بینی شما تاثیر بگذارند.

بسیاری از افراد در مواجه با چنین عوارضی، دچار استرس می شوند، ولی باید بدانید که عمل بینی هم مانند سایر جراحی ها، دارای یک سری عوارض و ریسک هایی است و این عوارض کوتاه مدت به شمار می آید و بستگی به سیستم ایمنی بدن شما دارد.

در مطلب امروز، به موضوع آبریزش بینی بعد از جراحی، دلایل ایجاد این عارضه، نحوه درمان، توصیه های مهم و سایر مطالب مربوط به آن می پردازیم.

علت آبریزش بینی بعد از جراحی

اگر بینی خود را به تازگی عمل کرده اید، ممکن است کمی دچار آبریزش بینی شده باشید. در واقع، هر عاملی که بافت های بینی شما را تحریک کند، منجر به آبریزش می شود که البته این عارضه، کاملا طبیعی است و نتیجه تورم مخاط بینی است.

با رفع تورم، این عارضه هم به تدریج از بین می رود، ولی با اینحال، همزمان با ترمیم بافت بینی، اسکار (اثر زخم) هم در داخل آن بوجود می آید. این مسئله باعث می شود تا حس کنید که بینی شما بسته شده است و می خواهید بینی خود را بالا بکشید. اگرچه احتمال بروز آبریزش بینی به مراقبت های شخصی شما برمی گردد، ولی گاهی اوقات این عارضه اصلا قابل پیش بینی نیست.

آبریزش بینی بعد از جراحی می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد؛ مثلا:

  • بروز حساسیت و آلرژی،
  • اثرات بی حسی بینی،
  • سرماخوردگی ساده یا کرونا ویروس به علت کاهش ایمنی بدن بعد از جراحی،
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های داغ.

بهتر است در هنگام مواجهه با آبریزش بیش از حد بینی و همچنین طولانی شدن آن، به پزشک خود مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار بگیرید.

آبریزش بعد جراحی بینی

حساسیت و آلرژی؛ شایع ترین علت آبریزش بینی

اگر در فصل بهار و تابستان بینی خود را عمل کرده اید و دچار آبریزش بینی شده اید، ممکن است حساسیت فصلی داشته باشید. حساسیت و آلرژی را می توان با “تست آلرژی” تشخیص داد و آن را به راحتی با اسپری ضد حساسیت درمان کرد.

مواردی که منجر به بروز آلرژی می شوند، عبارتند از:

  • تارهای ریز موی حیوانات خانگی،
  • گرده،
  • ذرات گرد و غبار.

البته ممکن است هر فردی نسبت به ماده خاصی، آلرژی داشته باشد که حتما باید بعد از جراحی بینی از آن ماده خاص دوری کنید.

خطرات ناشی از کشیدن و وارد کردن فشار به بینی

وارد کردن هرگونه فشار به بینی بعد از جراحی، بسیار خطرناک است. شما باید بدانید که کشیدن بینی و فین کردن در هنگام آبریزش می تواند منجر به خونریزی شود، زیرا بافت های بینی بسیار حساس، ظریف و شکننده هستند. توصیه می کنیم که به مدت 2 تا 4 هفته بعد از جراحی بینی یا بیشتر از این بازه زمانی، از کشیدن بینی خود خودداری کنید.

ممکن است همزمان با آبریزش بینی، عطسه هم کنید؛ در این صورت، دهان خود را با دستان خود کنترل و حمایت کنید تا از ایجاد هر گونه فشار اضافی بر روی بینی خودداری کنید. در مواردی که بیمار فشار زیادی به بینی خود وارد کند، ترمیم بافت بینی به تاخیر می افتد، بخیه های بینی باز شده و نتیجه نهایی جراحی بینی هم رضایت بخش نخواهد بود.

چه دلایلی سبب بروز آبریزش دائمی بینی پس از عمل جراحی می شوند؟

اکثر بیمارانی که دچار عارضه آبریزش بینی می شوند، پس از گذشت مدتی کوتاه، این عارضه در آنها برطرف می شود. درصد بسیار کمی از بیماران دچار آبریزش دائمی بینی می شوند که طبق بررسی های انجام شده، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اکثر دلایل بروز آبریزش بینی از آسیب های وارد شده در حین جراحی نشئت می گیرند. در بیمارانی که بینی خود را به صورت عروسکی عمل کرده اند و شاخک های بینی آنها بسیار کوچک شده است، عارضه آبریزش دائمی بینی شایع تر است.

مهارت و تجربه پزشک هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با انتخابی درست، می توان از بروز بسیاری از این عارضه های آزاردهنده جلوگیری کرد. در مواردی که پزشک، بخش قابل توجهی از بافت های داخلی بینی بیمار را برمی دارد، بیمار دچار مشکلات جدی در هنگام تنفس می شود. آبریزش دائمی بینی هم جزو این دسته از مشکلات محسوب می شود؛ پس در انتخاب پزشک جراح خود باید بسیار دقت کنید.

درمان آبریزش بینی بعد از عمل جراحی

بعد از جراحی بینی، سعی کنید تا در معرض باد پنکه یا کولر قرار نگیرید. مصرف دارو در صورتی که تشخیص سرماخوردگی داده شود، باید تحت نظر پزشک انجام شود، زیرا بعضی از داروها منجر به تورم، خونریزی از بینی و سایر عوارض می شوند. اکثر پزشک ها برای رفع ترشحات بینی در بیمارانی که دچار آبریزش بینی شده اند، قطره سدیم کلراید و اسپری آنتی هیستامین را تجویز می کنند. این نوع داروها، با اثر ضدحساسیتی خود و شست وشوی مخاط بینی، آبریزش بینی را برطرف می کنند.

در صورتی که سرم شستشوی بینی برای بیمار تجویز شده است، لازم است تا 4 بار در روز بینی خود را شستشو دهید تا آبریزش بینی شما به مرور متوقف شود. توجه داشته باشید که در هنگام مصرف داروها، از مصرف الکل و کافئین هم خودداری کنید، زیرا سطوح آب را در بدن کاهش داده و باعث غلیط تر شدن مخاط بینی می شوند.

شست وشوی بینی برای رفع آبریزش بینی

توصیه های بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی، باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید. نکته مهم اینکه، شما باید توصیه های پزشک خود را به طور دقیق انجام دهید. ویزیت های بعد از عمل بینی هم بسیار مهم است و حتما باید پزشک، بینی شما را از نزدیک معاینه کند. از جمله توصیه های مهمی که پزشک در طول این دوره به بیماران خود ارائه می دهد، عبارت است از:

  • شستشوی بینی و تمیز کردن آن با قطره سریم کلراید و گوش پاک کن بعد از جراحی بینی،
  • شستشوی داخل بینی با سرم نمکی و استفاده درست از پماد تجویز شده در دوره ریکاوری.

توجه داشته باشید که توصیه های بعد از جراحی بینی، در هر بیماری متفاوت است و به نیازها و سبک زندگی او بستگی دارد و بهتر است هر مسئله ای که باعث نگرانی شما شده است را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا آبریزش بینی بر نتیجه نهایی عمل بینی هم تاثیر می گذارد؟

ظاهر بینی در صورت دستکاری زیاد دچار تغییر می شود، پس تمام مراحل استفاده از قطرات و سرم های تجویز شده را با ملایمت و به آرامی انجام دهید. در صورتیکه مراحل تمیز کردن و شستشوی بینی را با نهایت دقت انجام دهید، این عارضه هیچگونه تاثیر منفی ای بر نتیجه نهایی عمل بینی نخواهد گذاشت.

آیا بعد از جراحی، آبریزش از بینی به عملی غیر ارادی تبدیل می شود؟

خیر؛ بعد از جراحی، آبریزش بینی را می توان به راحتی کنترل کرد.

آبریزش بینی بعد از جراحی تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟

آبریزش بینی بعد از جراحی، حداقل تا 72 ساعت بعد از جراحی و حداکثر تا 2 الی 3 ماه ادامه دارد و در اکثر موارد، پس از چند هفته بهبود پیدا می کند. اگر آبریزش بینی شما بیش از 2 ماه طول بکشد، باید حتما برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.

لطفاً امتیاز خود را به این مطلب ثبت کنید

روی نماد ستاره بزنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد آرا: 6

شما هنوز امتیاز خود را ثبت نکرده اید؟! خوشحال می شویم میزان رضایت شما را بدانیم

امتیاز شما ثبت شد از شما متشکریم :

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خیلی متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود

ما را در بهبود این پست یاری کنید

لطفا پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید که چطور میتوانیم مفیدتر باشیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا